آماده سازی سطح

در ابتدا با استفاده از یک چکش آرام بر روی کاشی می زنیم. در صورتی که صدا در زیر آن بپیچد نشان

دهنده این است که نیاز به بازسازی دارد. در صورتی که زیر ساخت آن نیاز به بازسازی داشته باشد،

ابتدا دوغاب اطراف آن را تراشیده و کاشی را بردارید.

به یاد داشته باشید که در هنگام انجام این کار کاشی آسیب نبیند. سپس سطح زیر کاشی را ملات

ریخته و کاشی را دوباره بر روی سطح مورد نظر بچسبانید. بهتر است بعد از انجام این کار به مدت ۲۴

کاشی کساعت صبر کنید و سپس سایر مراحل را اجرایی کنید

در این مرحله اگر سوراخ و خراشیدگی غیر طبیعی بر روی سطح کاشی وجود دارد، پیدا کنید و آن ها را

علامت گذاری کنید. توجه داشته باشید میزان آسیب دیدگی با عمق های متفاوت را به صورت متفاوت

نشانه گذاری کنید. برای مثال در صورتی که عمق آسیب دیدگی زیاد است از H و در صورتی که عمق

آن کم می باشد از L استفاده نمایید.

در این مرحله با استفاده از سنگ فرز، نقاط و خراشیدگی های عمیق را فرز زنی کنید. در حین انجام کار به طور مداوم نقطه مورد نظر را چک کنید و از  هم سطحی آن اطمینان حاصل نمایید.

بعد از تعمیر نقاط آسیب دیده، نوبت به سمباده زنی سطح مورد نظر می رسد. برای انجام این کار از دستگاه سمباده زنی استفاده کرده و تمام سطح کاشی را سمباده بزنید. انجام این کار به عنوان زیرسازی کار مهمی می باشد

بعد از تعمیر نقاط آسیب دیده، نوبت به سمباده زنی سطح مورد نظر می رسد. برای انجام این کار از دستگاه سمباده زنی استفاده کرده و تمام سطح کاشی را سمباده بزنید. انجام این کار به عنوان زیرسازی کار مهمی می باشد در این مرحله، سطح مورد نظر را به وسیله جارو برقی جارو بزنید.

سپس با استفاده از آب گرم و مواد شوینده جرم ها و آلودگی های سطح کاشی را کامل از بین ببرید. استفاده از شوینده های سطوح سرامیکی می تواند برای انجام این کار مناسب باشد.

بهتر است بعد از انجام این کار به وسیله یک حوله سطح مورد نظر را خشک کنید و به مدت زمان دو ساعت صبر کنید تا رطوبت باقی مانده نیز به طور کامل از بین برود

 نصب کاشی

آن چه که تا این مرحله انجام دادید، آماده سازی زیرسازی برای نصب کاشی های جدید بود. در این مرحله نوبت به آماده سازی مقدمات برای نصب کاشی می رسد. برای انجام این کار از یک لایه نازک ملات بر روی کاشی های قدیمی استفاده کنید.

بهتر است یکباره این کار را انجام ندهید و و سطح مورد نظر را به قسمت های کوچک برای انجام این کار تقسیم بندی کنید. برای استفاده از ملات یک لایه نازک از آن را در یک جهت بر روی سطح کاشی های قدیمی بکشید.

اگر در سطح کاشی های قدیمی شکستکی وجود دارد، باید از لایه ضخیم تری از ملات بر روی آن استفاده نمایید. ضخامت ملات باید به اندازه ۶.۳۵ میلی متر باشد. برای استفاده از ملات بد نیست که از نمونه های پودری استفاده کرده و به جای مخلوط کردن آن با آب از لاتکس مایع استفاده کنید.

اگر کاشی قدیمی دچار شکستگی بود و از ملات بر روی آن استفاده کردید، برای ایجاد مقاومت بیش تر می توانید از نوار مش بر روی ملات خیس استفاده کنید. به یاد داشته باشید که از این نوار تنها بر روی قسمت آسیب دیده استفاده نمایید.در این مرحله نوبت به نصب کاشی می رسد. سایر مراحل نصب، مطابق مراحل ذکر شده در قسمت های قبلی می باشد.

منبع: مجله آسمان