آیا این مسئله بین دو نوع ماده کاملاً متفاوت است یا صرفاً یک جنگ لفظی است؟

تقاوت کاشی پرسلان و کاشی معمولی
تقاوت کاشی پرسلان و کاشی معمولی

در همان زمان، فروشگاه‌های کاشی ممکن است ادعای دنیایی از تفاوت بین این دو را داشته باشند، احتمالاً برای توجیه شهرت پرسلان، کشش و قیمت‌های بالاتر آن.

آیا واقعاً تفاوتی بین کاشی پرسلان و سرامیک وجود دارد؟

کاشی پرسلان و سرامیک هر دو بخشی از دسته بزرگ‌تر کاشی‌ها هستند که عموماً می‌توان آن‌ها را سرامیک نامید – دسته‌ای که شامل تمام کاشی‌های سفت و سختی است که از خاک رس طبیعی شکل گرفته و در اثر حرارت سخت شده‌اند. با این حال، در صنعت کاشی مدرن، کاشی‌های پرسلان دسته‌بندی خاص خود را اشغال می‌کنند که در آنجا اختصاص داده می‌شوند زیرا دارای مشخصات خاصی هستند.

تفاوت های عمده پرسلان در مقابل کاشی و سرامیک:

میزان جذب آب

کاشی پرسلان دارای نرخ جذب آب 0.5 درصد یا کمتر است .اگر وزن کاشی در اثر جذب آب به سطح آن کمتر از نیم درصد باشد، چینی محسوب می شود. برای دستیابی به این چگالی، از مخلوط خاک رس کائولن استفاده می شود که نسبت به اکثر خاک های سرامیکی ریزتر و خالص تر است. به طور کلی کافی است که بگوییم پرسلان کاشی متراکم، ریزدانه و صافی است که نسبت به کاشی و سرامیک معمولی در برابر آب نفوذ ناپذیرتر است.

کاشی پرسلان تقریباً همیشه لعاب سطحی را دریافت می کند – پوششی از مواد شیشه ای مایع – در حالی که برخی از اشکال کاشی و سرامیک بدون لعاب باقی می مانند. به عنوان یک قاعده کاشی پرسلان نسبت به کاشی و سرامیک نفوذ ناپذیرتر است و بنابراین در معرض نفوذ آب کمتری است.

کاشی که به عنوان سرامیک تعریف می شود از خاک رس درشت تر با نسبت کمتری از خاک رس کائولن استفاده می کند و به طور کلی فاقد برخی از مواد افزودنی مورد استفاده در خاک رس چینی است. کاشی و سرامیک در دمای پایین تر پخته می شود که معمولاً بیش از 1650 درجه فارنهایت نیست. کاشی و سرامیک می تواند کمی بیشتر از کاشی پرسلان در معرض نفوذ آب باشد، اگرچه اگر کاشی و سرامیک لعاب دار باشد این تفاوت ها نسبتاً ناچیز است.

ظاهر

کاشی و سرامیک و پرسلن هر دو اغلب با پوشش سطحی لعابدار تولید می شوند و در یک نگاه ممکن است غیر قابل تشخیص باشند.

یکی از نوآوری‌های اخیر کاشی‌های پرسلان، توانایی ساخت آن‌ها به گونه‌ای شبیه به مواد مختلف است. در حالی که کاشی و سرامیک به طور کلی دارای رنگ و طرح ثابت است، کاشی های چینی در دسترس هستند که به طور قابل توجهی در تقلید از سنگ های طبیعی مانند سنگ مرمر یا حتی دانه های چوب خوب هستند. این امر کاشی پرسلان را به انتخابی عالی تبدیل می‌کند که می‌خواهید ظاهر چوب را بدون آسیب‌پذیری چوب در برابر آب داشته باشید.

کاشی پرسلان از نظر ظاهری دارای لبه است، به این دلیل ساده که در رنگ‌ها، طرح‌ها و پوشش‌های سطحی بیشتر موجود است، از جمله کاشی‌هایی که شبیه دانه‌های چوب و سنگ طبیعی هستند.

مقاومت در برابر حرارت

سرامیک و چینی هر دو مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما دارند و گاهی اوقات روی کانترها استفاده می شوند. کاشی پرسلان متراکم تر، سنگین تر و در برابر آب نفوذ ناپذیرتر است و بنابراین انتخاب بهتری نسبت به کاشی های سرامیکی برای مکان های بیرونی است، اگرچه استفاده در فضای باز فقط در آب و هوای معتدل توصیه می شود. کاشی پرسلان مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت دارد و آن را به انتخاب خوبی برای سطوح میز تبدیل می کند. کاشی و سرامیک تا حدودی در برابر نفوذ رطوبت حساس تر است، اگرچه اگر کاشی لعاب دار باشد، تفاوت ها حداقل است.

قسمت‌های بدون لعاب پشت یا کنار کاشی در برابر آب مقاومت نمی‌کنند. کف کاشی و سرامیک که در ملات نازک تعبیه شده است معمولاً با آب تماس نخواهد داشت. به طور مشابه، کناره های کاشی که با دوغاب پر شده اند، نباید نفوذ آب را تجربه کنند.

کاشی و سرامیک مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت دارد و آن را به انتخاب خوبی برای کانترها تبدیل می کند.

مراقبت و نظافت

کاشی پرسلان به راحتی با تمیز کردن مرطوب با محلول ملایم صابون آب تمیز می شود. دوغاب سیمانی که درزهای بین کاشی ها را پر می کند باید به طور دوره ای آب بندی شود تا از لکه و کپک محافظت شود.

کاشی و سرامیک همان نیازهای مراقبت و تمیزکاری کاشی و سرامیک را دارد، شستشوی معمولی مرطوب و آب بندی درزهای دوغاب و در نتیجه کاشی پرسلان و سرامیک نیازهای یکسانی برای مراقبت و نظافت دارند.

دوام و نگهداری

خاک رس های پرسلان متراکم تر و در نتیجه کمتر متخلخل از خاک های سرامیکی هستند. این امر کاشی پرسلان را نسبت به کاشی و سرامیک سخت تر و در برابر رطوبت غیر قابل نفوذ تر می کند. با توجه به ترکیب بدنه آن، از کاشی و سرامیک بادوام تر و برای استفاده های سنگین مناسب تر است. یک کاشی پرسلان را تراشه کنید و رنگ آن تا آخر ادامه پیدا کند. در نتیجه، آسیب تقریبا نامرئی است. پرسلن یک ماده آسان برای نگهداری است و فقط نیاز به آب بندی دوره ای خطوط دوغاب دارد.

یک کاشی سرامیکی را تراشه کنید و رنگ متفاوتی در زیر لعاب بالایی پیدا کنید، به این معنی که احتمالاً براده ها کاملاً قابل مشاهده هستند. خاک رس مورد استفاده برای کاشی و سرامیک نسبت به خاک رس چینی چگالی کمتری دارد، به این معنی که کاشی های سرامیکی تا حدودی بیشتر در معرض ترک خوردن و شکستن هستند. کاشی‌های سرامیکی بدون لعاب ممکن است نیاز به درزگیرهایی داشته باشند که روی کل کاشی اعمال شود، نه فقط خطوط دوغاب.

کاشی‌های چینی به‌عنوان یک ماده سخت‌تر که رنگ ثابت‌تری دارد، قوی‌تر و بادوام‌تر هستند و تراشه‌ها کمتر دیده می‌شوند.

نصب و راه اندازی

هر دو شکل کفپوش کاشی با استفاده از روش های مشابه نصب می شوند. کاشی ها با استفاده از چسب نازک بر پایه ملات به لایه زیرین تخته سیمانی چسبانده می شوند. هنگامی که کاشی ها سفت شدند، درزهای بین کاشی ها با دوغاب پایه ملات پر می شود که پس از خشک شدن در برابر رطوبت مهر و موم می شود. تفاوت های جزئی در نحوه کار با کاشی و سرامیک و کاشی پرسلان بر اساس تراکم متفاوت آنها وجود دارد.

کاشی پرسلان کمی شکننده‌تر است و ممکن است برای برش مناسب نیاز به دست با تجربه یک کاشی‌ساز حرفه‌ای داشته باشد. اره کاشی مرطوب ابزار توصیه شده برای برش پرسلن است، در حالی که یک کاتر ارزان قیمت معمولاً با کاشی و سرامیک به خوبی کار می کند. در حالی که کاشی و سرامیک نسبت به کاشی پرسلان چگالی کمتری دارد و در نتیجه دوام کمتری دارد، اما برای صاحبان خانه‌هایی که خودشان آن را انجام می‌دهند می‌توانند به صورت دستی، با اره کاشی مرطوب، یا با برش کاشی ضربه‌ای، مواد بسیار آسان‌تری را برش دهند. اگرچه تکنیک ها بسیار مشابه هستند، کاشی و سرامیک نصب آن کمی آسان تر است، زیرا ماده نرم تری است که برش آن آسان تر است. به طور کلی، صاحبان خانه هایی که کاشی های خود را نصب می کنند، تفاوت کمی بین کاشی های سرامیکی و چینی از نظر سهولت نصب پیدا می کنند.

هزینه

ساخت پرسلان نسبت به کاشی و سرامیک گران‌تر است و در نتیجه قیمت‌های خرده‌فروشی بالاتری دارد. با وجود همه عوامل دیگر، کاشی و سرامیک ارزان تر از کاشی پرسلان است. اما قیمت‌های بسیار زیادی برای هر دو نوع کاشی وجود دارد. توجه داشته باشید که کاشی های با کیفیت بسیار بالا برای سرامیک و پرسلان قیمت تقریباً یکسانی دارند.

طول عمر

کاشی های سرامیکی و چینی هر دو مصالح ساختمانی بسیار بادوام هستند، به شرطی که به خوبی از آنها مراقبت شود. صاحبان خانه تفاوت قابل توجهی بین کاشی پرسلان و سرامیک از نظر طول عمر پیدا نمی کنند. کاشی پرسلان ماده سخت تری است و سایش بهتری نسبت به کاشی و سرامیک دارد، اما سختی آن نیز می تواند آن را مستعد ترک خوردن در اثر جابجایی سازه در ساختمان کند.

بر اساس برخی برآوردها، اگر دوغاب کاشی سرامیکی به درستی نگهداری شود و به طور منظم آب بندی شود، کف کاشی و سرامیک می تواند از 75 تا 100 سال دوام بیاورد. در حالی که از نظر تئوری نرم تر است و به اندازه کاشی پرسلان سائیده نمی شود، همچنین به دلیل جابجایی ساختار تا حدودی بهتر از کاشی پرسلان تمایل به ترک خوردگی دارد.

حکم

در انتخاب کاشی و سرامیک یا کاشی پرسلان (Porcelain tile) برنده مشخصی وجود ندارد. هر دو مصالح ساختمانی مشابهی هستند و اکثر فرم ها به همان اندازه به عنوان مواد کفپوش، پوشش دیوار یا سطح میز مناسب هستند.

گاهی اوقات پرسلان به دلیل دوام و تطبیق پذیری سبک ترجیح داده می شود، اما از آنجایی که هر موقعیت و استفاده متفاوت است، چیدن بین کاشی پرسلان و سرامیک به خود فضا بستگی خواهد داشت